چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

عادل فردوسی‌پور کارشناس و گزارشگر فوتبال شامگاه دوشنبه 17 تیر پس از نمایش فیلم «مارادونا، دست خدا» مارکوریسی در بنیاد سینمایی فارابی گفت: سینما هیچ‌وقت نتوانسته است لذتی را که از تماشای مسابقه فوتبال می‌بریم به ما بدهد.

به‌طور کلی موافق نیستم درباره فوتبال اثری سینمایی ساخته شود.

سعید قطبی‌زاده منتقد هم درباره نمایش فیلم «مارادونا» در اولین جلسه نمایش فیلم‌های خارجی برای اهالی مطبوعات گفت: این فیلم بهانه خوبی برای پرداختن به موضوع جذاب و جنجالی، یعنی ارتباط بین سینما و فوتبال است. از فوتبال زنده نمی‌شود به‌عنوان یک اثر دراماتیک نام برد، فوتبال چون زنده و غیرقابل پیش‌بینی است خیلی امکان پرداخت سینمایی ندارد. فیلمی را دیدیم که تمرکز موضوعی‌اش روی یک فوتبالیست است، این فیلم سعی کرده فوتبال را دراماتیک کند و محوریت آن‌هم بر یک بحث اخلاقی است که آیا می‌توانند قهرمان‌ها هم دچار انحطاط شوند و چه میزان امکان کناره‌گیری از مسائل ضد‌اخلاقی را دارند.

فردوسی‌پور نیز درباره فیلم «مارادونا» گفت: مارادونای واقعی در این فیلم دیده نشد و من شخصا با این فیلم ارتباط برقرار نکردم و اصلا فیلم خوبی نبود. مارادونا را به خاطر فوتبالیست‌بودنش دوست داریم، اما فیلم اصلا فوتبالی نبود. من مارادونا را خیلی دوست دارم و به‌نظرم بهترین بازیکن فوتبال دنیا بوده و هست.

فردوسی‌پور با تاکید بر اینکه بُعد فوتبالی «مارادونا» را که او را در خاطرها زنده نگه داشته در فیلم ندیده است، خاطرنشان کرد: من تمام آثار فوتبالی را که در سینما خلق شده از جمله «فرار بزرگ» را دیده‌ام که هیچ‌کدام موفق نبوده‌اند و کلا با این قضیه مخالفم که سینما بیاید اثری بسازد که سعی کند آن جذابیت خاص فوتبال را داشته باشد.

قطبی‌زاده نیز درباره فیلم «مارادونا: دست خدا» گفت: حس باورپذیری این فیلم برای کسانی که مارادونا را می‌شناسند خیلی‌زیاد نیست، مارادونا در آرژانتین یک اسطوره ملی و حماسی به شمار می‌آید.

او در عین حال گفت: اما بعد از اکران فیلم «کینه» نمایش فیلم «مارادونا» نیز در اکران فیلم‌های خارجی می‌تواند یک اتفاق باشد تا شاید در آینده ذهنیت‌ها نسبت به اکران فیلم‌های خارجی در سینماها تغییر کند و مخاطب مدام فکر نکند با آثاری کسل‌کننده و یا معناگر روبه‌رو خواهد شد.

قطبی‌زاده با اشاره به ویژگی غیر‌فوتبالی شخصیت مارادونا اذعان داشت: این بازیکن فوتبال استعداد بسیاری نیز درخصوص بازیگری از خودش نشان می‌داد و این امر در گل‌زدن‌ها و افتادنش پس از خطاهایی که رویش انجام می‌شود، کاملا به‌نظر می‌رسد.

فردوسی‌پور در ادامه این نشست یادآور شد: «مارادونا» در این فیلم تا حدود زیادی معصوم نشان داده شده است و صحنه‌های بسیاری در فیلم دیده می‌شد که موید این نکته بودند.
این کارشناس فوتبال درباره علاقه‌اش به مارادونا افزود: در جام‌های جهانی 82، 86 فوتبال مارادونا تأثیر فوق‌العاده‌ای داشت و فکر نمی‌کنم هیچ بازیکنی توانسته باشد یک تیم را قهرمان جام جهانی کند و مارادونا در سال 1986 یک تنه آرژانتین را قهرمان کرد. فردوسی‌پور درباره نکات ناگفته شده در فیلم مارادونا هم گفت: خیلی جا داشت در این فیلم به تأثیرات گلی که با دست به انگلیس زد اشاره شود. البته کل زندگی مارادونا در این فیلم حدود 100 دقیقه‌ای نمی‌گنجید.

 مارادونا در سینماهای تهران

فیلم داستانی «مارادونا» به کارگردانی مارکو ریسی محصول سال 2007 کشورهای ایتالیا و آرژانتین از امروز در سینماهای تهران روی پرده می‌رود. این فیلم در سینما سپیده دو در تمام سانس‌ها به‌صورت دوبله و در سینما فرهنگ به‌صورت تک سانس با صدای اصلی و زیرنویس فارسی به نمایش درمی‌آید.

«دست خدا» زندگی خصوصی یکی از مستعدترین بازیکنان تاریخ فوتبال را مورد توجه قرار می‌دهد که در چهار دوره جام جهانی بازی کرد و سال 2000 از سوی فیفا به‌عنوان بازیکن قرن انتخاب شد.

ریسی که گل مارادونا را به انگلستان «حرکت هنرمندانه» می‌داند، تصریح می‌کند: او کوکائین مصرف می‌کرد، اما عضو حکومت نبود. مارادونا نابغه‌ای بود که در تمام زندگی به‌خود لطمه زد.

در فیلم «مارادونا» علاوه بر مارکو لناردی که نقش دیگو آرماندو مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتین را بازی می‌کند، بازیگرانی چون جولیتا دیاز، ژوان لیرادو، امیلیانو کاچکا و... هم حضور دارند.

کد خبر 57540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز